Toinen poikue uusiin koteihin
Colan (Gold Brook´s Tamasha) ja Ompun (Pikkumurun Åmena) poikue on muuttanut omin koteihinsa helmikuun alussa. Pentueessa oli kolme urosta, Hissi, Jussi ja Santeri. Mahtavia tyyppejä kaikki. Hissu ja Jussi olivat väritykseltään niin samanlaisia, että merkkasimme Jussin vaaleanpunaisella kynsilakkapilkulla, jotta erotimme ne, kun Hissu varattiin jo aikaisessa vaiheessa. Santeri sen sijaan oli muista poikkeava, väritykseltään se oli vaaleampi ja kooltaan hieman veljiään isompi.
Pentuaika meni taas niin nopeasti. Kanit asustavat meillä ruokailutilan ja vaatesäilytyksen yhteydessä olevassa "välitilassa", eli keskellä kaikkea perheen elämää. Cola kasvatti tätä poikuetta ehkä vielä hieman vähemmällä hoidolla kun aiemman pentueemme emo Tälpä. Colalla oli tapana imettää pojat aina illalla, kun minä menin nukkumaan. Kuulin aina samaan aikaan imetyspaikkojen etsimiseen liittyvää ryminää pesästä. Joka ilta. Colan pennut olivat myös huomattavan hyväkäytöksisiä äitiään kohtaan. Täplän pennut aikoinaan olivat jatkuvasti Täplän kimpussa maidon perässä ja yrittivät tunkea tissille pitkin päivää. Colan pennut taas harvoin rynnivät emon mahan alle päivän mittaan. Ne oppivatkin hyvissä ajoin maistelemaan heinää ja lopuksi myös pellettiä.
Erilaista edelliseen poikueeseen verraten oli myös se, että nämä poikaset viihtyivät pitkään pesässä. Teimme päivittäiset tarkistukset pennuille mahdollisimman huomaamattomasti. Pennut eivät lähteneet pesästä ennen kun silmät aukenivat. Siitä se vilinä sitten alkoikin ja maailmaan tutustuminen haparoivin askelin.
Tämän poikueen sankarit muuttivat Rovaniemelle, Ouluun ja Martinniemeen. Toivottavasti kuulemme ja näemme heistä jotain myöhemmin. Poikaset tulevat saamaan Suomen Kaniyhdistyksen rekisteripaperit, joten ne n mahdollista rekisteröidä ja käyttää vaikka näyttelyssä.
Kommentit
Lähetä kommentti